Varför har man djur?!

Mm, detta är faktiskt en fråga jag fått på riktigt fast formulerad på annat sätt; Varför har man hund? Men jag vill dra det lite längre och inkludera alla djur.

För det första tycker jag egentligen frågan är urbota dum, åtminstone tyckte jag det när jag fick den. Varför har du hund? Ja, vad svarar man?! Varför har du bil? Typ, eller Varför har du MC? Det är ungefär samma sak tycker jag, ett intresse, en livsstil, en hobby you name it! För mig är hundarna en del av mitt liv, en del av min familj. Jag älskar dem näst intill lika mycket som jag älskar min tvåbenta familj. Självklart kommer mannen och barnet i första hand, men hade jag varit ensam hade hundarna stått längst upp på listan ;) Sen har jag ju mina katter som jag oxå älskar och min kanin. Alla djuren har en en plats i mitt hjärta och alla tar jag hand om på bästa sätt och de lever ihop med oss, som familjemedlemmar ska göra! Men när jag nu fått uppleva andra saker angående husdjur och sett vidriga program på tv har frågan fått en helt annan klang och jag kan faktiskt själv ställa den nu, Varför har man hund, eller andra husdjur?

Man tror inte att djur far så illa i Sverige, vi är ju så duktiga på djur och har en bra djurskyddslag. Åtminstone trodde inte jag det men jag har med enga ögon sett flera fall där djur farit illa på ett eller annat sätt och kan då verkligen undra varför man har djur. Och jag kan samtidigt undra hur väl den där djurskyddslagen funkar egentligen. Är det inte meningen att vi ska ta hand om våra djur? Låta dem bo tillsammans med oss? Vi har ju faktiskt skaffat dem, de har inte valt att flytta till oss (oftast inte). Ge dem mat varje dag? Inte övergöda dem så de blir feta och inte svälta dem så de blir magra. Inte misshandla dem? Ge dem daglig stimulans? Alla djur mår faktiskt bra av att både få motionera och använda sina hjärnor någon gång ibland! Ja, som ni förstår så har jag många frågor angående varför man har djur. Förmodligen kommer jag aldrig att få några svar på de här frågorna och förmodligen kommer jag alltid få ställa dem oxå :/ Det är synd och skam att inte djurskyddslagen fungerar bättre så att dessa människor som missköter sina djur blev av med dem!

En fet hund, en instängd katt, hundar som ständigt står i hundgård osv får mat, vatten, har lagom med utrymme är allt vad lagen säger, men sen då? Jag tycker inte det räcker! Hunden ska få stimulans, slippa vara fet och minst få dagliga promenader! Katten ska få kel och smek som den älskar, få jaga möss om den har behov av det och få bra med utrymme för att sträcka på benen, ute eller inne! Detta är bara en bråkdel av det jag tycker borde stå i lagen, mer tydligt och detaljerat för att man inte ska kunna samla på sig djur, stänga in dem, ge dem minsta möjliga för att hålla dem i liv och sen komma undan med det! Samtidigt som jag tycker lika illa om de som skaffar djur som substitut för barn. Djuren ska behandlas som djur, inte som människor! Det är oxå något jag skulle vilja ha med i lagen! Tror faktiskt ingen hund mår bra av att köras/bäras runt i barnvagn/väska iklädda barnkläder med spets, glitter och annat lull lull. Nej, vi ska ta hand om våra djur som om de vore familjemedlemmar men fortfarande komma ihåg att de är djur!

Hm, ja, det är mycket önsketänkande från min sida och hälften är förmodligen inte genomförbart i lagtext men det är i alla fall mina tankar och värderingar om frågan: Varför har man djur?

//Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0