Min lilla Udda...

...åkte på tonsillit förra veckan :( Detta visste vi inte till en början. Jag trodde först att hon blev dålig pga att hon fällde sina tänder. De kan få feber, matvägra och bli lite hängiga då, men jag tyckte att det gick för många dagar och jag såg hur hon magrade av och blev allt hängigare. Två dagar utan mat på en växande whippet syns direkt kan jag säga :S Så till slut ringde jag veterinären och vi åkte dit. Av någon anledning tittade hon inte henne i halsen, och jag tänkte inte på det heller, utan hon lyssnade på lungor och hjärta och kikade i bak. I bak upptäckte hon att Udda var lite "kletig" så hon misstänkte urinvägsinfektion. Dessutom var hon uttorkad. Hon fick antibiotika och lite metacam om hon skulle ha för ont och så fick vi order om MYCKET vatten! Vi åkte hem och började kuren direkt och fick även gensvar direkt. Hon blev betydligt piggare, även om hon låg läääänge i sin fåtölj och sov. Men när grannen var inne en sväng och undrade hur det var med henne så sa jag att hon var bättre men inte bra, och precis då kom hon och gick förbi oss och då fick jag syn på hennes hals :-O Hon såg inte klok ut! Såg ut som hon fått en puckel på halsen. Tog upp henne på bordet och kände henne på halsen och ja, vad ska man säga, två halsmandlar stora som valnötter, nästan i alla fall ;) Har aldrig haft en hund med tonsillit förut men visste att halsmandlarna heter tonsiller så jag googlade på svullna tonsiller och hund. Fick upp bra texter på veterinärsidor om tonsillit och ALLA symtom stämde överens med Uddas symtom! Ringde upp veterinären och pratade med honom och konstaterade båda två att det faktiskt var tonsillit hon hade! Dessutom hade hon börjat hosta, som hon inte gjorde när vi var hos veterinären, så det var ingen tvekan. Det var gött att få reda på vad det var och att antibiotikan vi hade fått hjälpte mot detta oxå så det var bara att fortsätta! Dessvärre kan hon få det igen nu när hon haft det en gång, men då vet jag ju i alla fall vad det är.
Nu har det gått en vecka och penicillinkuren är avslutad och vi har gått från jätteslö, sovandes whippetvalp i fåtöljen till en whippetvalp som är pigg som en mört och äter som en häst, en mört-häst som min kära uppfödare Michaela sa ;) Hon busar som hejsan och är precis som vanligt! Härligt <3

En sjuk Udda, 5,9 kg, som en benget ;)


Nu, 7,1 kg och inte fullt så mycket ryggkotor och utstickande höftben!


Nä, nu går vi ut och njuter av sommaren ;)

//Malin


Kommentarer
Postat av: Michaela Olsson

Gott att lilla MörtHästen kryat på sig och återfunnit aptiten <3 Man blir så orolig för dom små när något inte stämmer! Och så glad när det går på rätt väg igen! Många stora kramar från oss!

2011-08-05 @ 01:42:37
URL: http://www.notascrew.rular.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0