Aktivera din hund

Detta är oxå ett ämne som kommit upp det senaste i min närhet och det hänger ihop med det förra inlägget, men känner man inte mig väl kan det kanske vara svårt att förstå vad jag menar, men det är inte så relevant i detta inlägget ändå :)

Alla hundar kräver någon form av aktivering, vissa mer andra mindre. Men jag hävdar att alla behöver det för att må riktigt bra. Det är inte alla som håller med om det, och det respekterar jag, men om ni frågar mig så tycker jag att alla hundar borde få någon form av psykisk aktivering någon gång i veckan åtminstone! Sen har det inte så stor betydelse vad man gör, bara att man gör något och att man har roligt tillsammans medan man gör det. Det kan vara allt från att träna elitlydnad med mål att komma med på SM till att "bara" göra lite cirkuskonster eller andra påhittiga saker där hunden får använda hjärnan lite. Hunden skiter i vilket kan jag säga, bara den får en uppgift som den måste använda hjärnan för att lösa ;) Detta är något som hunden älskar, att få jobba och lösa problem tillsammans med sin matte eller husse. Det är dessutom inte bara nyttigt för hundens välbefinnande utan skapar dessutom en bra, trevlig kommunikation och relation mellan hunden och föraren vilket jag tycker är viktigast av allt! Utan kommunikation och relation mellan förare och hund kan man lika gärna lägga ner, anser jag. Vi har väl hundarna för att vi ska må bra och för att vi tycker det är roligt att se till att hundarna mår bra och ingen mår bra utan kommunikation och relation tycker jag. Och som sagt, det är viktigt att vi har roligt när vi jobbar tillsammans så att hunden får förtroende för dig som förare och litar på dig i vått och torrt :) Dett aär RIKTIGT hundägande tycker jag! Har man den inställningen när man skaffar hund tror jag aldrig det uppstår några problem. För om man lär hunden lösa problem från början och den är van vi att jobba tillsammans med dig och att den litar på dig vet den från början att den inte behöver ta konflikter den tycker är jobbiga och ni kan lösa det tillsammans! Det är därför jag tycker det är så viktigt att ta reda på vad rasen man är intresserad av har använts till från början och vad den avlas för nu så att man från början vet vad den kommer kräva av dig som förare. Det är ju liksom lite skillnad på att skaffa en border collie som är avlad för en sak och det är att valla och sammarbeta med sin förare än att skaffa en s:t bernhard som är avlad för att vakta självständigt, om jag jag ett exempel bara. Skaffar jag då s:t bernharden för att tävla lydnads SM med så lär man förmodligen bli ganska missnöjd till slut när man upptäcker att den hunden inte är så våldsamt intresserad av att samarbeta så med dig som förare, medans man oxå lär bli jävligt mesviken om man skaffar en borde collie till att vakta gården! Det kan bli lite tokigt ;D Därför är det så viktigt att veta vad man har för hund, om man redan har en, eller ta reda på vad rasen har för egenskaper när man ska skaffa den för att kunna ge den tillräckligt med aktiviteter så att den blir nöjd och mår bra! MEN samtidigt måste jag bara poängtera hur viktigt det är med passivitet!!! Bara för att man har en hund som kräver mycket aktivitet så betyder det inte att den inte behöver vara passiv någon gång. Det är minst lika viktigt. En hund som inte kan koppla av kan heller till slut inte prestera något. Man måste ta det lugnt mella träningarna så att man inte överaktiverar sin hund! Sunt förnuft och ordet lagom tycker jag passar in ypperligt där! För den föraren som är aktiv själv vet den hur viktigt det är med vila mellan träningspassen och för er andra talar jag om det för er nu ;) Vila sig i form har faktiskt stor betydelse vad gäller hundträning!

Hoppsan, nu blev det så där mycket igen ;) Men jag ville dela med mig av dessa tankarna för jag tycker det är så viktigt!

Nu ska vi lördagsmysa utan barn framför tv:n hela kvällen :)

//Malin

Kommentarer
Postat av: Frida

Vore kul om du kunde skriva lite tips på psykisk aktivering

Som du tycker är effektiv :)

2011-05-02 @ 09:42:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0